چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
کد خبر: 1170510
۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
مرادی

حوزه/ عباس مرادی پیشکسوت تعزیه گفت: تعزیه تنها یک هنر نمایشی نیست، بلکه در آن می‌توان هنر؛ موسیقی، نقاشی و طراحی لباس و صحنه را مشاهده کرد.

عباس مرادی تعزیه‌خوان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: تعزیه تنها یک هنر خاص نیست بلکه در آن تجمیعی از هنرها را می‌توان مشاهده کرد. هنر نمایش موسیقی، رنگ پردازی و طراحی لباس از جمله هنرهایی هست که نمود آن در تعزیه قابل مشاهده است. متاسفانه تعزیه آنگونه که باید از سوی مدیران حمایت نمی‌شود چون به تصور اینکه تعزیه هنری مردمی است آن را به حال خود رها کرده‌اند!

وی افزود: در هنر تعزیه هر رنگ پیام و مضمون خود را دارد. برای مثال «حر بن یزید ریاحی» رنگ زرد می‌پوشد و این رنگ پیام‌های خاص خود را دارد. اباعبدالله (ع) رنگ سبز می‌پوشد. نوع موسیقی هم برای هر شخصیت از تعزیه متفاوت است. وقتی حضرت عباس (ع) سخن می‌گوید شکل خاصی از موسیقی را شاهدیم که با دیگر شخصیت‌ها متفاوت است.

این تعزیه خوان ادامه داد: متاسفانه در برخی مواقع شاهد تحریف‌هایی هستیم که در تعزیه پیش آمده، زیرا افرادی که در آن مشغول کار هستند این هنر را به خوبی درک و لمس نکردند و نسبت به آن آگاهی کامل ندارند برای همین برخی مواقع تحریفاتی را در این رابطه شاهد هستیم. برای رهایی از این معضل پیشنهاد می‌کنم در تلویزیون برنامه ویژه تعزیه وجود داشته باشد که در آن آسیب‌های این هنر معرفی شد و راهکارهای صحیح به تعزیه‌خوان‌ها آموخته شود.

دبیر مسابقات شناسایی استعدادهای تعزیه تاکید کرد: کارکرد تعزیه تنها به گرامیداشت یاد شهدای کربلا خلاصه نمی‌شود بلکه این هنر می‌تواند ابزاری برای تبلیغ عاشورا و فرهنگ کربلا در داخل و خارج از مرزها باشد. معتقدم از تعزیه می‌توان برای اشاعه مفاهیم اسلامی سود برد. این نکته را بارها در تعزیه‌هایی که در کشورهای اروپایی اجرا شده، شاهد بودم. دیده‌ام که چگونه غیر مسلمانان با تعزیه ارتباط گرفته و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر تعزیه ادامه داد: این هنر یک ظرفیت بالای دیگر هم دارد آن هم اینکه، تکرار داستان‌های آن هیچگاه خسته کننده نمی‌شود در حالی که در دیگر هنرها اگر برای چند بار داستانی گفته شود مخاطب آن را پس می‌زند اما مجالس تعزیه هزاران بار اجرا شده و هنوز هم مردم آن را دوست داشته و برای آن اشک می‌ریزند دلیل این امر نیست تنها در یک امر خلاصه شده آن هم اینکه عشق به اباعبدالله حسین (ع) از کودکی در قلب ما سرشته شده و تا آخر حیاتمان با ما همراه است.

وی در انتهای این گفت‌وگو تصریح کرد: از مسئولان ارشاد درخواست می‌کنم تا بزرگان تعزیه را گردهم آورده و ساختاری منسجم برای آن تعیین شود تا نهاد یا سازمانی شکل گرفته و متولی تعزیه باشد. این اتفاق اگر رخ دهد مشکلات و مسائل پیش آمده می‌تواند حل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha